Al meer dan een decennium geleden, in 2008, zette Peter Ogterop de eerste stappen in wat later een bloeiende onderneming zou worden. Als eigenaar van ZONZ introduceerde hij destijds de allereerste webshop voor schaduwdoeken in Nederland. Een gedurfde zet die de weg vrijmaakte voor een geheel nieuwe markt. Nu, 15 jaar later, is het opmerkelijk te zien hoe het aanbod van deze zonwerende doeken is geëvolueerd en gegroeid.
Van een bescheiden zolderkamer in Vleuten tot de historische Prodentfabriek in Amersfoort, ZONZ heeft een opmerkelijke reis afgelegd. Het bedrijf heeft particulieren voorzien van kwalitatieve schaduwoplossingen, met aandacht voor advies, metingen en montage. ZONZ hecht ook veel waarde aan dat kinderen veilig buiten kunnen spelen. Veel speelpleinen van scholen, kinderdagverblijven en speeltuinen hebben inmiddels ZONZ-schaduwdoeken. De missie van Peter is dan ook om zoveel mogelijk kinderen te beschermen tegen de gevaren van de zon. Want de jonge kinderhuid is extra kwetsbaar voor de schadelijke UV-straling. Een samenwerking met het KWF is hier een mooi voorbeeld van.
Met de jaren werden zakelijke klanten een steeds belangrijker deel van het succesverhaal van ZONZ. Hoveniers en tuinarchitecten zagen het bedrijf als een betrouwbare partner om schaduw te integreren in hun projecten. Van het creëren van sfeervolle buitenruimtes tot het bieden van functionele oplossingen, ZONZ groeide uit tot een naam die synoniem staat voor kwaliteit en betrouwbaarheid.
De impact van ZONZ is duidelijk zichtbaar in heel Nederland. Van populaire attracties zoals het Dolfinarium tot inspirerende locaties zoals de Informatie Tuinen van Appeltern, de schaduwdoeken zijn overal te vinden. Ze sieren niet alleen terrassen, maar ook zwembaden en zelfs boten, waar ze bescherming bieden tegen het zonlicht.
Een schaduwdoek is een stijlvolle aanwinst op het terras. In de achtertuin, op het speelplein, bij de Beachclub of zorgcentrum. Ook op menig horecaterras zie je de schaduwdoeken die gezellige Ibizasfeer geven.
Peter: “Ik heb deze 15 jaar beleefd met ups en downs; ‘het zonnetje scheen niet altijd’ zeg maar. Gebleken is dat onze business toch erg afhankelijk is van het weer. Uitdagingen te over dus. Ik wil al onze klanten bedanken, want zonder hén hebben we geen bestaansrecht. En trots ben ik op ons team en onze hoge klanttevredenheid van een 8,7!"
ZONZ sunsails streeft nu naar duurzaamheid. Dit wordt bereikt door verpakkingsmateriaal, zoals dozen, te hergebruiken en door oude en afgekeurde schaduwdoeken om te vormen tot opbergtassen. Ook onderzoeken ze de mogelijkheden voor het gebruik van gerecycled doekmateriaal.
Onlangs heeft ZONZ een vernieuwde uitstraling gekregen met een fris nieuw logo en een volledig nieuwe website. Hiermee is ZONZ klaar voor de toekomst.
Wie jarig is trakteert. Nieuwsgierig? Neem een kijkje op de site van ZONZ.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!